Thursday, April 1, 2010

kemahuan yang kuat!!!


alhmdulillah..selesai sudah assignment..sekarang waktu stdy week..insyAllah ana nak kongsi sikit cerita kepada siapa2 yang buka laman maya nei...he3

baru-baru nei ana mengikuti program..nama program tue regeneration program..
subhanAllah objective tercapai..ana lebih memahami sedikit sebanyak tentang tsaqafah tentng dakwah..
salah satu sarana dalam dakwah adalah kemahuan yang kuat..jika seeorang itu ada kemahuan yg kuat alam jihad untuk bantu agama Allah pasti dia yakin Allah aka membantu dia..tapi tak semudah itu..da fasa2 yang perlu diharungiya yakni fasa kesusahan,kepayahan..kepasrahan.

seserang itu dikatakan berjihad jika dia benar2 dapat mengawal emosi dan nafsu..
banyak dalam Al-quran enceritakan kisah Bani israil yang boleh kita ambil ibrah daripada kisah mereka..
Pada dahulunya jumlah mereka ramai dalam hasrat (kemahuan) mereka dalamketaatan kepada Allah...sehinggakan mereka ingin meminta kepada Allah untuk beri hari-hari yang khusus untuk mereka ibadah sepenuhya tanpa ada apa2 pekerjaan pada hari itu sebagai bukti ketaatan mereka kepada Allah..

Sebagai jawapan Allah mewujudkan hari Sabtu..untuk mereka melakukan ibadah tanpa melakukan apa2 pekerjaan..seperti menagkap ikan..tapi kemahuan kaum bani israil jadi rapuh apabila Allah menguji mereka dengan banyaknyan ikan pada hari Sabtu..sehingga ikan2 itu kelihatan timbul di penglihatan mereka..

7:163. Dan tanyalah mereka mengenai bandar raya yang di tepi laut, apabila mereka mencabuli Sabat, apabila ikan-ikan mereka datang kepada mereka pada hari Sabat mereka dengan berenang ke pantai, tetapi pada hari yang mereka tidak menjaga Sabat, mereka tidak datang kepada mereka. Begitulah Kami menguji mereka kerana kefasiqan mereka..

renung-renungkanlah Allah hanya mahu menguji mereka dengan ikan saja..betapa meraka kalah dengan geloda nafsu..begitu jugak dengan kita..kita sebagai umat akhir zaman,tak terlepas dari masalah nafsu dan emosi..

jadi bagaimana ya caraa memperkuat kemahuan yang kuat??

1) menjaga hubungan hati dengan Allah..
ketika seseorang yang hatinya selalu berkonunikasi dengan Allah..bila dapat masalah saja sebagai contoh tomahan atau cacian,dia akan rasa kecil saja jika dibandingkan dengan Kebencian Allah aas dirinya..sabarlah menghadapinya..

2) pasrah meyerahkan segala sesuatu kepada Allah( tawakal)..
tawakal yang macam mane??..yakni tawakal setelah kita dah abis usaha kita dengan bersungguh-sungguh..bukan sepele(remeh2)..ana harap siapa nak tahu apa itu tawakal yang sebenarnya ..cube search kisah Abdullah Azam..

3) memiliki persepsi yang jelas ..
persepsi yakni dalam nak dapat kemahuan yang kuat pada jala Allah.sepanjang jalan yang dilaluinya akan dilaui dengan onak dan duri..

jadi akhir kata dalam ingin mencapai hubungan dengan Allah hilangkanlah maksiat2 yang kita lakukan dengan keiginan yang kuat..memang payah nak hilangkannya mujahadah itu pahit kerana manisnya syurga..wallahu'alam