Wednesday, September 2, 2009

cerita dari seorang insan




Dengan Nama Allah yg Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...

Assalamua'laikum warahmatullahi wabarakatuh...
salam ukhuwah seluas lautan Allah yg tiada tepiannya..
indahnya ukhuwah kerana Allah, bertemu dan berpisah kerana Allah..
sifat mahmudah penghias diri, mazmumah sama2 dijauhi, insya'Allah..
moga kita semua tergolong dikalangan hambaNya yg saling berkasih kasihan demi mengharapkan kasih sayang serta Redha daripada Allah azzawajalla...
insya'Allah, amin...

setelah sekian lama, waktu yg berlalu pergi membawa diriku ke satu destinasi yg kini kujejaki...
melewati hari-hariku, membawa hati nan pilu
seringkali ku terfikir tergurisnya hati dan perasaanku
dalam meniti kehidupan yg penuh liku...
hatiku sayu...
aku pilu dan terluka bila diriku dikasari,
aku pilu dan terluka bila aku dimasamkan muka
aku pilu dan terluka bila aku terasa diriku diperbudakkan
aku pilu dan terluka bila diriku seperti tidak diendahkan
aku pilu dan terluka bila diriku diperkata orang sedang aku 'bukan begitu'
ya Allah hatiku bagai dihiris sembilu...

namun...

bila kudisedarkan dengan sirah silam bgmn SABARnya Rasullullah..
berderailah airmataku membasahi bumi..
bertaburan manik2 panas dipipi...
aku terlalu memikirkan masalah diri sendiri...
bgmn masalah ummat?! amat sdikit sekali dimindaku...
aku bertambah pilu...

aku mahu dilayan baik oleh semua orang!? siapa aku?!
sedang shbt Rasullullah pun tidak mahukan kesenangan itu...
astaghfirullah... sabarlah hati...
semoga Allah memberikanku kesabaran dalam menghadapi banyaknya dugaan dan ujian yg mendatang...

destinasi yg kini kujejaki... dengan izin Allah...
alhamdulillah bersyukurku pada yg Esaterkadang bagai beratnya dirasakan untuk memikul amanah ini...
namun manisnya tidak dapat kunafikan..
dalam mengecap kemanisan ada jua pahit yg menyulam..



dulu lain...

kini aku tahu dan sedar tanggungjawabku as a khalifah n hamba
masaku tidak lagi hanya untukku
umat menagih masaku.. mereka membutuhkan aku...

namun goyahnya kakiku
aku belum pandai mengatur waktu..
aku lemah.. mudah tumbang...

hanya kepadaNya dipohonkan kekuatan
kerana hanya Dia sumber kekuatan...

Cinta Teragung Cintakan Allah, itulah yg terpahat d hatiku sekian lamanya... sejak aku kecil lg...
namun sejauh mana hatiku merasainya..
terkadang aku merasakan aku sgt hampir dgnNya dan ada kalanya aku merasa aku sangt jauh dariNya...
jauhnya aku menyebbkan hatiku pilu dan murung...
apa salahku hingga aku merasakan begitu, sering kutanyakan pd diriku...
mencari punca perasaan itu...

diriku ingin sekali memiliki CintaNya...
dan harapanku agar hatiku hanya terpenuh dgn cintaNya semata bukan selain itu..
namun sejauh mn telah kumiliki...
sedih dan sebak aku memikirkan...

Ya Allah rezekikanlah aku...
hati yg khusyuk dalam ketaatan pdMu
hati yg suci bersih drpd noda dosa maksiat
jiwa yg bersih serta akhlak yg terpuji...
rezekikanlah ya Allah, yg Maha Pemberi rezeki...


kepiluan hatiku ini, ingin kukongsikan bersama kalian semua.. kerana ku tahu kalian menyayangiku krn Allah...

akhwat fillah yg dikasihi kerana Allah...
teringat ana pd kata-kata Umar al-khattab, jika tak silap ana (jk silap tolong betulkn);

"tiada kebaikan bgmu jika tidak memberitahuku keburukanku"

mk dgn demikian, ana mohon agar antunna dapat menyatakan keburukan diri ana semaksimumnya, untuk ana muhasabah diri ana dalam rangka untuk memperbaiki diri, insya'Allah.. ana insya'Allah, hijratul insan ilallah...




alHaqir wa alFaqir ilallah...

dari seorang insan akhwat yang ku kasihi..;]